Zdravstvena edukacija

Obuka bolesnika o šećernoj bolesti ili zdravstvena edukacija, osnovni je preduslov za prihvatanje i uspješno liječenje ove bolesti. Osnivač moderne dijabetologije, američki ljekar Elliot P. Joslin napisao je jednu od  prvih knjiga za edukaciju ljekara i bolesnika “Zajednički dijabetični priručnik za ljekare i pacijente”. Od  tada je objavljeno mnogo radova koji opisuju metode i tehnike edukacije i ističu njene  humanitarne i ekonomske prednosti. O značaju edukacije i  sudjelovanja  bolesnika u svom liječenju, sugestivno govori   poznata izreka  R. D. Lawrenca iz 1922. godine: “Oboljeli od šećerne bolesti ima dva liječnika, jedan je onaj liječnik, koji se brine o njegovoj bolesti, a drugi je liječnik, bolesnik sam, i o njemu najviše ovise tok i razvoj bolesti”. Pa ipak, edukaciji se i dugo vremena potom nije  pridavao odgovarajući značaj. U nas je u mnogim ambulantama i centrima za dijabetes, edukacija i danas na veoma niskom nivou.

Ciljevi zdravstvene edukacije

Da bi mogla da se procjenjuje  uspješnost edukacije o dijabetesu, u programu edukacije moraju biti postavljeni ciljevi  edukacije i metode njene procjene.

Globalni je cilj  zdravstvenog odgoja promjena ponašanja, a ne samo puko usvajanje znanja  o zdravlju i bolestima. Zdravstvena edukacija dijabetičnih bolesnika i više je od toga. Ona podrazumijeva  promjenu životnog stila.

Ciljevi zdravstvene edukacije su :

  • Sticanje osnovnih znanja o šećernoj bolesti
  • Savlađivanje vještina potrebnih za dobru regulaciju bolesti
  • Promjena ponašanja u pogledu ishrane, štetnih navika i tjelesne aktivnosti
  • Povećanje samostalnosti bolesnika u kontroli svoje bolesti
  • Psihološka adaptacija i prihvatanje bolesti
  • Dobra metabolička kontrola, sprječavanje ili odgoda nastanka hroničnih komplikacija

U  procesu individualne edukacije i edukacije u maloj grupi, često je potrebno  postavljati pojedinačne ciljeve za svakog bolesnika. Ovi se ciljevi mijenjaju i kad god je moguće zamjenjuju višim zahtijevima u kvalitetu kontrole bolesti, ili se postavljaju skromniji ciljevi u pojedinim etapama bolesti i psihosocijalnim okolnostima. Ciljeve utvrđuju zajedno ljekar i bolesnik, vodeći računa o tome da su oni ostvarivi i da doprinose poboljšanju bolesnikove motivacije za samokontrolu.

Vrste zdravstvene edukacije

Edukacija dijabetičnih bolesnika može se provoditi u više organizacionih formi:
  • individualna edukacija
  • edukacija u maloj grupi
  • edukacija u velikoj grupi
  • trajna edukacija
  • edukacija putem sredstava informisanja

INDIVIDUALNA EDUKACIJA

Individualna edukacija  se provodi za vrijeme svakog ljekarskog pregleda.

Nakon postavljanja dijagnoze šećerne bolesti, ljekar upoznaje bolesnika i članove njegove porodice  o prirodi šećerne bolesti. Daje im kratka uputstva o ishrani, o vremenu primjene inzulina ili tableta za šećernu bolest, o hipoglikemiji i tjelesnoj aktivnosti. Ljekar naglašava neophodnost promjene stila života i odbacivanja nezdravih navika (pušenje, neumjereno konzumiranje alkohola).

Pri kontrolnim pregledima ljekar se informiše o tome kako bolesnik provodi predložene i dogovorene mjere. Na osnovu bolesnikova iskaza, ljekar daje dodatne informacije o najvažnijim mjerama i započinje programiranu edukaciju po utvrđenom tematskom redoslijedu. Program individualne edukacije provode ljekar i medicinska sestra-edukator po utvrđenom rasporedu tema. Meidicnska sestra obučava bolesnika o ishrani,  vještini aplikacije inzulina i određivanja šećera u krvi i šećera i ketona u mokraći i o svim vidovima samokontrole. Za prvih šest kontrola može se  završiti program. Na svakoj kontroli se provjerava prethodno stečeno znanje i postupci bolesnika prema hrani, hiperglikemiji, ketonuriji, hipoglikemiji, tjelesnoj aktivnosti. Ljekar i medicinska sestra moraju imati planirano vrijeme za pojedinačnu  edukaciju svakog bolesnika. Dobro je da bolesnik pripremi svoja pitanja ljekaru i sestri, ali i da je spreman da i sam odgovara na pitanja koja mu oni  postavljaju.

Edukatori treba da grade i čuvaju povjerenje kod bolesnika u ono što zajednički rade. Svaki razgovor treba da predstavlja podršku bolesniku. Da mu ukazuje  na objektivne opasnosti nekvalitetnog liječenja, ali i da ga hrabri postignutim rezultatima. Ljekar i medicinska sestra vode evidenciju o vremenu i temi edukacije. Bolesnik takođe upisuje vrijeme i temu edukacije u svoj dnevnik samokontrole.

MALA GRUPA

Mala grupa je pogodna  za edukaciju u ambulantama i savjetovalištima za dijabetes. Može se reći da je mala grupa metoda izbora u kontinuiranoj i programiranoj edukaciji  dijabetičnih bolesnika. Ovu edukaciju može uspješno da vodi medicinska sestra osposobljena za zdravstveni odgoj. Prema programu edukacije, sestra formira grupu od 6 do 10 bolesnika.

U maloj grupi dijabetični bolesnici  steknu osjećaj pripadnosti skupini ljudi koji imaju slične i iste probleme. Takav osjećaj smanjuje psihičku napetost i doprinosi opuštanju i relaksaciji. Mala grupa je naročito pogodna za demonstriranje vještina rukovanja inzulinskim špricama i penovima, glukometrima i test trakama.

Pri sastavljanju male grupe treba voditi računa o načinu liječenja bolesnika, o njihovoj životnoj dobi, stepenu obrazovanja i prethodnom znanju o šećernoj bolesti. Praktično je da su u istoj grupi osobe koje u liječenju koriste ili ne koriste inzulin, koje su sličnog stupnja obrazovanja i među kojima ne postoji velika razlika u životnoj dobi. Kad takav odabir polaznika grupe nije moguć, edukator treba da tako podesi način edukacije da ga svi polaznici i dobro slušaju i dobro razumiju i da svi saznaju dosta korisnih informacija.

Program rada male grupe

Program rada i male grupe i individualne edukacije treba da obuhvati sve osnovne informacije o šećernoj bolesti, njenom liječenju, ishrani, akutnim i hroničnim komplikacijama i tjelesnoj aktivnosti. Posebnu pažnju treba posvetiti obuci bolesnika u vještinama aplikacije inzulina, mjerenja šećera u krvi i šećera i ketona u urinu  pomoću test-traka, rukovanju glukometrom, njezi i kontroli stopala i sastavljanju jelovnika dnevne ishrane.

Prijedlog  tema za programe rada male grupe.

Program edukacije treba da obezbjedi postizanje ciljeva edukacije. Predlažu se slijedeće osnovne teme za program edukacije u maloj grupi:

  • Šta je to šećerna bolest, kako nastaje i kako se ispoljava? Vrste šećerne bolesti. Postavljanje dijagnoze šećerne bolesti.
  • Principi ishrane dijabetičnih bolesnika. Posebne prehrambene upute za bolesnike na inzulinskoj terapiji.
  • Sastavljanje jelovnika dnevne ishrane i upotreba tablica zamjene jednakovrijednih namirnica.
  • Demonstriranje pripreme obroka prema jelovniku dnevne ishrane
  • Liječenje šećerne bolesti tabletama, inzulinom, tabletama i inzulinom.
  • Značaj tjelesne aktivnosti u liječenju šećerne bolesti.
  • Samokontrola šećera u krvi, šećera i ketona u urinu. Kontrola tjelesne težine i krvnog pritiska. Značaj kontrole masnoća u krvi, proteina u urinu i glukozilarnog hemoglobina (HbA1c).
  • Hiperglikemija, ketonurija, ketoacidoza, hiperglikemijska koma.
  • Hipoglikemija, uzroci nastanka, znaci hipoglikemije, samopomoć u toku nastanka hipoglikemije, prevencija hipoglikemije
  • Hronične komplikacije šećerne bolesti: bolesti malih krvnih žila (retinopatija, nefropatija i neuropatija), bolesti velikih krvnih žila (srca, mozga i nogu)
  • Tehnika aplikacije inzulina, standardne inzulinske šprice i igle, inzulinski penovi
  • Tehnika mjerenja nivoa šećera u krvi, određivanje šećera i ketona u urinu pomoću test-traka, rukovanje glukometrom
  • Socijalna strana šećerne bolesti. Šećerna bolest i štetne navike: pušenje, konzumiranje alkohola, uzimanje droga
  • Njega tijela, kontrola i njega stopala, higijenska obuća
  • Šećerna bolest i zanimanje: pozitivna i negativna lista zanimanja
  • Slobodne teme prema izboru polaznika i voditelja edukacije

Način rada male grupe

Edukacija dijabetičnih bolesnika u maloj grupi provodi se jednom sedmično i to uvijek u istoj prostoriji i u isto vrijeme.

Osnovna nastavna pomagala koja su potrebna  za ovu edukaciju su: tabla sa kredama u boji i/ili pano-ploča sa bijelim papirom i flomasterima u boji. Poželjno je takođe imati grafoskop,  dijaprojektor i opremu za video prezentaciju .

Prvi sastanak male grupe, osim prezentacije teme, služi za međusobno upoznavanje polaznika i upoznavanje sa voditeljem grupe. Voditelj  ukratko predstavlja polaznicima  program rada za narednih šest  ili dvanaest sedmica. Na prvom sastanku polaznici popunjavaju  test provjere početnog znanja o dijabetesu.

Uvodno izlaganje o jednoj ili više tema, zavisno od dužine trajanja edukacije (6 ili 12 sedmica) podnosi voditelj (ljekar, medicinska sestra ). Ovo izlaganje treba da bude jasno, zanimljivo i kratko, ne duže od 10-15 minuta  po jednoj temi.

Rasprava o  naslovljenoj temi može da traje 30-40 minuta. Raspravu vode polaznici, a viditelj je samo podstiče i usmjerava. U početku polaznici iznose svoja iskustva i poteškoće,  a poslije sve više nastupaju sa stavovima.

Razmatranje dnevnika samokontrole  vrši se na svakom sastanku. Dobri rezultati se pohvaljuju, a slabim rezultatima se traže uzroci i predlažu odgovarajuće mjere.

Na svakom sastanku polaznici vrše mjerenje šećera u krvi, šećera i ketona u mokraći, mjerenje krvnog pritiska i tjelesne težine. Rezultati se upisuju u zajednički obrazac za grupu da bi se bolje uočavale razlike. I ovi rezultati se analiziraju i diskutuju.

Posljednji sastanak  je rezervisan za popunjavanje završnog testa znanja o šećernoj bolesti i demonstriranje vještina samokontrole. Na kraju polaznici popunjavaju anketni list o korisnosti edukacije i daju primjedbe i prijedloge za njeno poboljšanje. Potom se vrši usporedba početnog i završnog testa znanja i vodi diskusija.

Obrazac 1. Samokontrola u toku edukacije

Samokontrola u toku edukacije

VELIKA GRUPA

Velika grupa  je forma edukacije koja se koristi za izlaganje pojedinih tema u vidu predavanja. Odabrane teme treba da su interesantne za sve slušaoce. Rad u velikoj grupi je pogodan za provođenje edukativnih programa u vidu tečajeva ili kratkih kurseva. Trećina  raspoloživog vremena koristi se za raspravu i iznošenje vlastitih iskustava slušalaca u formi  radionica za dijabetes. Treba imati na umu da su bolesnici u velikoj grupi distancirani i međusobno i prema predavačima. Zato se ovaj vid edukacije provodi samo povremeno.

TRAJNA EDUKACIJA

Trajna edukacija podrazumjeva obnavljanje svih vidova edukacije u određenim   vremenskim intervalima. Cjelokupni program edukacije dijabetičnih bolesnika treba da obezbjedi sticanje cjelovitog  znanja o šećernoj bolesti i njenim komplikacijama.

Stalnost i neprekidnost edukacije dijabetičnih bolesnka postiže se kroz slijedeće njene oblike:

  • Osnovna individualna i grupna edukacija nakon dijagnoze šećerne bolesti ili poremećene tolerancije glukoze
  • Dopunska edukacija u maloj grupi svake godine
  • Povremeno pohađanje kursa/tečaja o šećernoj bolesti
  • Razgovor sa medicinskom sestrom i ljekarom za vrijeme svake kontrole

Razgovori sa medicinskom sestrom i ljekarom predstavljaju vid trajne dopunske edukacije. Ovi razgovori imaju za cilj da  provjere i osvježe bolesnikovo znanje iz pojedinih oblasti šećerne bolesti i da dodatno motivišu promjenu njegova načina života. Iz ovih razgovora   ponekad se može ispostaviti da je bolesniku potrebna dopunska individualna ili grupna edukacija, koja se odmah i planira.

EDUKACIJA PUTEM SREDSTAVA INFORMISANJA

Edukacija putem sredstava informisanja morala bi biti programirana i usmjerena od strane dijabetologa i Udruženja dijabetičnih bolesnika. Oni treba da traže od lokalnih i kantonalnih sredstava informisanja  stalne emisije o šećernoj bolesti na radiju i televiziji i stalne rubrike u novinama. U našem kantonalnom radio i televizijskom programu posvećuje se relativno dosta vremena edukaciji stanovništva o zdravlju i bolestima. Što se tiče edukacije o šećernoj bolesti, u svijetu su uglavnom napuštene “maratonske” emisije i rubrike; a sve se više koriste kratke i efektne emisije/rubrike, ali programirane u stalnom i poznatom terminu. Takvi se edukativni sadržaji o dijabetesu redovno očekuju i planirano se slušaju, gledaju i čitaju. Kroz ovaj ustaljeni sistem   medijske edukacije moguće je kontinuirano  provoditi cjelokupan godišnji program edukacije o dijabetesu za stanovništvo i dijabetične bolesnike.

Procjena uspješnosti edukacije

Procjena uspješnosti ili evaluacija edukacije treba da bude sastavni dio programa edukacije  o dijabetesu.

Da bi mogla da se procjenjuje uspješnost  edukacije  o dijabetesu, u programu edukacije moraju biti postavljeni ciljevi  edukacije i metode njene  procjene.

Procjena uspješnosti edukacije sastoji se od procjene znanja, procjene vještina, i procjene ponašanja i stavova:

Procjena znanja    stečenog u toku edukacje može se obaviti na više načina:

Usmenim ispitivanjem: pitanja moraju biti kratka, nedvosmislena i jasna. Odgovori takođe, treba da su kratki i jasni.

Testiranjem : testovi sa više upisanih mogućih odgovora u kojima se bolesnik odlučuje za odgovor po sistemu “tačno-netačno”.

Procjena vještina   koje je bolesnik savladao u toku edukacije odnosi se na procjenu sposobnosti i spretnosti u korištenju  test traka i glukometara, u aplikaciji inzulina, pregledu  stopala, planiranju obroka hrane . Procjena vještine obavlja se demonstriranjem pojedinih radnji i uvidom u dnevnik samokontrole.

Procjena ponašanja i stavova   treba da da odgovor na pitanje koliko je edukacija doprinijela promjeni bolesnikova ponašanja prema svojoj bolesti i usvajanju ispravnih stavova o svim pitanjima iz oblasti šećerne bolesti. Za procjenu ponašanja i promjenu stavova koriste se takođe upitnici i testovi, ali i posmatranje bolesnikova ponašanja,  a naročito postignuti rezultati u kontroli svoje bolesti.

Osnovna načela zdravstvene edukacije

Osnovna načela zdravstvene edukacije su:

  • integrisanost u sistem zdravstvene zaštite
  • dostupnost
  • kontinuiranost
  • obuhvatnost

Već smo istakli da je edukacija bolesnika veoma značajna u liječenju dijabetesa. Ni u jednoj drugoj bolesti bolesnik sam ne može sudjelovati u svom liječenju toliko kao u dijabetesu. Upravo zato je potrebno i veoma isplatno osposobiti  dijabetične bolesnike da sigurno i istrajno sudjeluju u svom liječenju. Da bismo to postigli potrebno ja da zdravstvena edukacija bude prihvaćena od zdrvastvenog osiguranja kao ravnopravna i jednako važna mjera zdravstvene zaštite. Da bude uključena kao zdravstvena usluga u sistemu zdravstvene zaštite po osnovu kadrova, tehničkih pomagala, prostora i vrednovanja rada. Edukacija dijabetičnih bolesnika nije obaveza samo kliničkih zdravstvenih ustanova. Naprotiv, sve zdravstvene ustanove i njihove radne jedinice koje pružaju zdravstvenu zaštitu dijabetičnim bolesnicima, dužne su da im obezbjede kvalitetnu edukaciju. Zdravstvena edukacija se ne smije sprovoditi  stihijno i kampanjski. Ona mora biti programirana i stalna. Edukacija o dijabetesu treba da obuhvati, ne samo dijabetične bolesnike, već i članove njihove uže porodice i njihove neposredne saradnike na radnom mjestu.

EDUKACIJA EDUKATORA

Da bi obezbijedile kvalitetnu i savremenu edukaciju svojih bolesnika, zdravstvene ustanove moraju programirati trajnu edukaciju svojih stručnjaka, ljekara i medicinskih sestara. Za medicinske sestre se organizuju tečajevi i seminari o pojedinim pitanjima zaštite,  njege i edukacije dijabetičnih bolesnika .

Za ljekare treba organizovati kontinuiranu edukaciju o dijabetesu na kantonalnom i  državnom nivou, koja bi se provodila svake godine po utvrđenom programu. Za ljekare  postoji još postdiplomski studij i usmjerena specijalizacija iz dijabetologije. Ljekari i medicinske sestre treba da obavljaju programirane studijske posjete evropskim centrima za dijabetes radi sticanja iskustava i uspostavljanja stručne i naučne saradnje sa tim ustanovama.